diumenge, de juliol 02, 2006

Les joguines de Joaquín Torres-García

La col·lecció de titelles de Paul Klee que vam veure a Berna em va portar a la memòria una altra sèrie de joguines creades per un artista.

Del vint-i-cinc de novembre a l'onze de gener de 2004 s'exhibia al museu Picasso de Barcelona una retrospectiva del pintor uruguaià Joaquín Torres-García. L'exposició s'emmarcava dins el projecte del museu d'acostar a l'afeccionat autors cubistes no gaire coneguts, com Robert i Sonia Delaunay, Albert Gleizes, Alberto Magnelli o el propi Torres-García.

Torres-García, que passà part de la seva vida a Catalunya, s'inicia en el noucentisme i el 1917 la seva pintura evoluciona cap a l'avantguarda. És en aquells anys en els que l'artista començarà a elaborar joguines per a nens. En elles destaquen l'originalitat i la modernitat de seu llenguatge estètic. Les Galeries Dalmau de Barcelona exposaran per primer cop el 1918 aquestes «joguines transformables».

Per a Torres-García la confecció de joguines no serà un simple passatemps, sinó que hi dipositarà moltes esperances, tant artístiques com econòmiques. L'artista crearà Aladdin Toys, l'empresa amb la que pensa produir i comercialitzar les joguines arreu del món. Malauradament, el negoci fracassa i la seva situació econòmica empitjora. El seu trasllat a Fiesole (Itàlia) l'empeny a reprendre aquesta activitat, però un incendi en un magatzem on guardava les existències ja llestes per la campanya nadalenca frustra de nou les seves expectatives.

En un text del museu oficial se'ns dóna més informació sobre l'interès de l'artista per aquest format:

«Los juguetes creados por Joaquín Torres-García constituyen un notable ejemplo de integración del arte a la vida cotidiana. Su construcción está signada por cuatro ejes cardinales; el respeto por el niño, el conocimiento práctico de las modernas teorías educativas, la coherencia con los postulados del arte moderno y una fabricación semi artesanal, utilizando materiales naturales y técnicas sencillas. Los juguetes le ofrecieron a Torres-García la vía idónea para introducir al niño en los conceptos y las formas del arte moderno, estableciendo una correspondencia entre las innovaciones plásticas y pedagógicas, en particular de Fröbel y Montessori. La cualidad desmontable de los juguetes está en consonancia con las propuestas didácticas que recomiendan el adiestramiento perceptivo motriz mediante ejercicios de descomposición y recomposición de un todo. En Torres-García, la creación de juguetes está tan ligada a su producción artística que a veces resulta difícil afirmar si fue una pintura lo que determinó la estructura final de un juguete, o si fue este el que derivó en una escultura o sugirió un lienzo. El propio Torres incluyó en forma destacada juguetes en varias muestras de su obra. La evolución estética de los juguetes muestra la influencia de las ciudades en las que Torres se instaló y los produjo: Barcelona, Nueva York y París. La producción en escala de los juguetes alcanzó su máxima expresión en la época en que Torres-García se instala en Nueva York donde crea la empresa Aladdin Toy Co, que establece relaciones comerciales en diversos países, con la colaboración del artista holandés Bueno de Mesquita. Cuando Torres-García se traslada a París, centra su atención en el debate y la producción estética. La producción de juguetes se aleja de los cauces industriales, para integrarse a una producción familiar artesanal, recibiendo en ocasiones el apoyo de artistas amigos. Es en París donde los juguetes adoptan una geometría más radical, coloreados según los cánones del neoplasticismo, dando lugar a esculturas denominadas por él, objetos plásticos. De esta forma, el trabajo en madera quedaba definitiva y formalmente integrado a la producción artística Torresgarciana.»

La importància que els crítics donen a aquestes joguines dins la producció artística de Torres-García pot palesar-se pel fet que l'IVAM va programar una exposició el 1997 exclusivament sobre els Aladdin Toys. Per l'ocasió es va editar un llibre, actualment descatalogat.

La impressió per l'estil d'aquestes joguines va decidir-me a comprar una reproducció facsímil dels «hombres blancos» creada pel taller del museu del pintor.

Hombres blancos; 1930, 770 g, 11 peces, caixa 17 x 24 x 3 cm