Mitologies modernes

És indubtable que a Occident el cristianisme com a religió organitzada ha patit un progressiu declivi que pot connectar-se amb diferents fets històrics: el desenvolupament del racionalisme científic durant el Renaixement, la lluita contra la superstició de la Il·lustració o alguns descobriments que entraven en conflicte directe amb els ensenyaments bíblics, com el model cosmològic de Galileu o la teoria de l'evolució de Darwin. La tesi central de les dissertacions de Steiner és que el buit deixat per la religió ha intentat ser omplert, en els darrers cent-cinquanta anys, per diverses religions laiques. El filòsof analitza les tres més importants: el socialisme (autodenominat) científic, el psicoanàlisi i l'antropologia estructural.
Steiner reconeix el geni intel·lectual dels creadors (Karl Marx, Sigmund Freud i Claude Lévi-Strauss, respectivament), però qualifica amb severitat llurs teories de mitologies. Steiner anomena mitologia a aquell cos de pensament social, psicològic o espiritual que posseeix les tres característiques següents: (a) una pretensió de totalitat, d'explicar completament el sentit de la vida de tots els homes; (b) un conjunt de textos canònics, que recullen la revelació crucial de la que sorgeix tot el sistema. La figura del venerable mestre-fundador i un grup original de deixebles, que poden produir mitologies rivals, ruptures dramàtiques que són considerades heretgies; (c) un llenguatge propi, un conjunt particular d'imatges, metàfores i símbols emblemàtics que generen el seu propi cos de mites. Qualsevol que hagi estudiat mínimament la doctrina, la gènesi i la història d'aquests sistemes de pensament segurament coincidirà amb l'apreciació de que s'ajusten perfectament a les característiques detallades abans, i de que són en certa manera teologies substitutives.
La indignació de Steiner només es desferma en la quarta conferència, quan parla de l'atracció que exerceixen l'astrologia, l'ocultisme, l'orientalisme i d'altres irracionalismes en les societats industrialitzades, fins i tot entre les capes més educades. El cert és que des de la publicació del llibre aquest fenomen ha anat en augment; cap dels mals que denuncia ha declinat, i a la llista s'han afegit d'altres. Però és que, a més, la crisi de valors ha tingut una resposta per part de la pròpia religió, que ha reaparegut amb vestidures més dogmàtiques, una crida a l'ordre de la que l'expansió d'un amenaçant islamisme radical i el creixent pes dels lobbies ultrarreligiosos als Estats Units en són dos bons exemples.
Al darrer capítol topo, sorprès i entusiasmat, amb el tema de la veritat. Steiner es lamenta de que la ciència no hagi pogut omplir l'espai deixat per la decadència de la religió, i afirma quelcom que pot semblar polèmic: la cerca desinteressada de la veritat no és universal, sinó un impuls relativament recent i lligat a la concepció occidental del món. L'autoritat moral que gaudia la veritat, sintetitzada per la màxima de l'evangelista: «la veritat us farà lliures» (Joan 8,32), es veié soscavada des del seu mateix origen i des de diferents fronts: la tradició mística cristiana, l'antirracionalisme del Romanticisme i modernament, d'una forma molt més intel·ligent i subtil, per l'escola de Frankfurt. Adorno, Horkheimer, Marcuse i Bloch qüestionaren l'objectivitat, la lògica, la mateixa ciència, la història... considerant que no eren neutrals, sinó que expressaven l'estructura econòmica i de poder de la classe dominant, la burgesia occidental. Aquesta aguda revisió del marxisme fou la primera pedra de l'edifici postmodern, que tant mal ha fet i que encara segueix, en bona mesura, en peu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada