El Quartet per a la fi dels temps de Messiaen
Després vaig veure un àngel poderós que baixava del cel vestit d'un núvol i coronat amb l'arc iris; la seva cara era com el sol, i les seves cames, com columnes de foc. Duia a la mà un full obert. Va posar el peu dret damunt el mar i el peu esquerre a la terra, i va cridar amb veu forta, com un lleó que rugeix. Així que hagué cridat, els set trons van fer ressonar les seves veus. Quan els set trons hagueren parlat, jo anava a escriure, però una veu del cel em va avisar:
– Guarda en secret el que han dit els set trons: no ho escriguis!
Després l'àngel que jo havia vist plantat damunt el mar i la terra va alçar la mà dreta cap al cel i va jurar pel qui viu pels segles dels segles, pel creador del cel, la terra i el mar, amb tot el que contenen, bo i dient:
– No hi haurà més retard. Quan se sentirà el darrer àngel que comença a tocar la trompeta, aquells dies es complirà el designi secret de Déu, tal com ell l'havia anunciat als seus servents, els profetes.
– Guarda en secret el que han dit els set trons: no ho escriguis!
Després l'àngel que jo havia vist plantat damunt el mar i la terra va alçar la mà dreta cap al cel i va jurar pel qui viu pels segles dels segles, pel creador del cel, la terra i el mar, amb tot el que contenen, bo i dient:
– No hi haurà més retard. Quan se sentirà el darrer àngel que comença a tocar la trompeta, aquells dies es complirà el designi secret de Déu, tal com ell l'havia anunciat als seus servents, els profetes.
Igual que el Quartet de Corda nº 8 de Shostakovich, el Quartet per a la fi dels temps I/22 (per a violí, violoncel, clarinet i piano) d'Olivier Messiaen és una altra peça musical que, a més d'una inqüestionable qualitat artística, posseeix un interessant origen.

Les condicions no eren, evidentment, les òptimes per a una fina interpretació musical: les tecles del piano estaven enganxoses i els músics havien de lluitar contra el fred i la fam. Tanmateix, l'experiència, a més de l'interès per a la historiografia musical, va tenir també efectes pràctics: els quatre intèrprets van ser qualificats de «soldats-músics» per l'administració del camp i la burocràcia de la Wehrmacht els considerà no-combatents. Com a conseqüència, foren alliberats i enviats de nou a França.
El títol del quartet i la imatgeria musical que empra estan inspirats en la figura de l'àngel que apareix en els versicles de l'Apocalipsi que encapçalen aquest escrit. La composició va seguir diferents etapes, a mesura que s'adquirien els instruments: primer Messiaen va escriure una peça per a clarinet, que esdevindria el tercer moviment del quartet; un cop aconseguit el violoncel, va composar un trio, que donaria lloc al quart moviment. Quan per fi va trobar el piano, el compositor va escriure la resta de l'obra en la seva versió coneguda. En el quartet, que consta de vuit moviments, trobem les dues grans passions d'Olivier Messiaen: el cant dels ocells (al primer moviment, Liturgie de cristal, i al tercer, Abîme des oiseaux) i la devoció per Crist (al cinquè, Louange à l'Éternité de Jésus, i al vuitè, Louange à l'immortalité de Jésus).
L'única versió que he escoltat d'aquesta obra és la interpretada pel conjunt del clarinetista belga Walter Boeykens i editada per Harmonia Mundi, que acaba de ser reeditada a la col·lecció econòmica del segell, «Musique d'abord».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada