Gursky homenatja a Musil
(Retorn de les vacances de Nadal, amb poc temps per llegir i encara menys per escriure. Disculpes)
Fa un any i mig un amic alemany ens va convidar a acompanyar-lo a una exposició del fotògraf Andreas Gursky a la Haus der Kunst de Munic. En aquell moment jo no coneixia l'obra de Gursky, que em va impressionar molt: fotografies de grans dimensions, riques en colorit, tractades digitalment per a aconseguir un efecte de repetició que evoquen una infinitud inabastable i denoten la petitesa de l'individu. Els motius són variats, però en els treballs més recents s'inclina per la crítica a la societat post-industrial i de consum, així com als espectacles i al lleure de masses. En aquella mostra s'incloïa 99 Cent II, Diptych, una hipnòtica instantània de les curulles estanteries d'un supermercat que, segons el catàleg, «survey the post-Capitalist landscape, searching for the signifiers which define our daily lives», i que ostenta el rècord del major preu assolit mai en la venda d'una sola fotografia: 1.7 milions de lliures esterlines, pagades en una subhasta a Sotheby's de Londres el 7 de febrer de 2007.
L'altre dia, mentre llegia més sobre Gursky, vaig topar-me amb aquesta fotografia:
Fa un any i mig un amic alemany ens va convidar a acompanyar-lo a una exposició del fotògraf Andreas Gursky a la Haus der Kunst de Munic. En aquell moment jo no coneixia l'obra de Gursky, que em va impressionar molt: fotografies de grans dimensions, riques en colorit, tractades digitalment per a aconseguir un efecte de repetició que evoquen una infinitud inabastable i denoten la petitesa de l'individu. Els motius són variats, però en els treballs més recents s'inclina per la crítica a la societat post-industrial i de consum, així com als espectacles i al lleure de masses. En aquella mostra s'incloïa 99 Cent II, Diptych, una hipnòtica instantània de les curulles estanteries d'un supermercat que, segons el catàleg, «survey the post-Capitalist landscape, searching for the signifiers which define our daily lives», i que ostenta el rècord del major preu assolit mai en la venda d'una sola fotografia: 1.7 milions de lliures esterlines, pagades en una subhasta a Sotheby's de Londres el 7 de febrer de 2007.
L'altre dia, mentre llegia més sobre Gursky, vaig topar-me amb aquesta fotografia:
Una còpia està penjada a la llibreria Müller & Böhm, situada a la Heine Haus de Düsseldorf (precisament la ciutat on va criar-se el fotògraf). Es titula simplement Untitled XII, medeix 280 x 186 cm i, tot i que en la imatge no s'aprecia bé, es tracta d'una pàgina de l'Home sense qualitats de Robert Musil, però amb una peculiaritat: aquesta pàgina no existeix realment al llibre; Gursky ha pres paraules i frases de diferents parts de l'obra i ha confeccionat un collage que brinda un text completament nou —que potser aporta llum sobre alguns dels punts de vista personals de l'artista— tot mantenint l'aparença de l'edició original. Aquí s'hi pot trobar una interpretació d'aquesta fotografia.
És, definitivament, una manera singular d'homenatjar al gran escriptor austríac.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada